Tuna’nın ortak bölümü üzerindeki taşımacılığın sürdürülebilir şekilde geliştirilmesi ve nehir üzerindeki ikinci köprünün tamamlanmasına ilişkin mutabakat anlaşması, Bulgaristan ve Romanya’nın bölgesel ekonomik işbirliğinde yeni bir safhanın işareti olabilir.
Atılan adımlar, iki ülkenin, Romanya ve Bulgaristan’ın Birlikteki diğer 25 ülkenin gerisinde kaldığı bir fasıl olan daha fazla AB fonu çekme çabalarını da geliştirebilir.
Geçen ay, Romanya Başbakanı Victor Ponta ve Bulgar mevkidaşı Boyko Borisov, Vidin’i Calafat’a bağlayan 2,5 milyon avroluk yeni köprüyü sembolik olarak yürüyerek geçti. Tuna’nın üzerindeki en uzun yapı olan 1,8 kilometrelik köprü, şu anda sadece yayalara açık. Yapımına beş yıl önce başlanan köprü, kara ve demiryolu trafiğine gelecek yıl açılacak.
Romanya’daki Taşımacılık Operatörleri Federasyonu Başkanı Augustin Hagiu SETimes‘a verdiği demeçte, “Bu bizim için çok önemli bir proje. Orta ve uzun vadeli bir yatırım.” diyor.
Hagiu, “Bu köprü, zaten kalabalık bir gümrük noktası olan Giurgiu-Ruse’ye kullanışlı bir alternatif olarak geliyor. Hem taşımacılara hem de turistlere uzanan bir yardım eli oluyor.” diyor.
Yeni güzergah vatandaşları da heyecanlandırıyor.
Romanya’nın güneybatısındaki bir şehir olan Craiova’daki küçük bir işletme sahibi olan Aurel Tudose, SETimes‘a şunları söylüyor: “Son birkaç yıldır tatillerimi kuzey Yunanistan’da geçiriyorum. Bu köprü, yolumu önemli ölçüde kısalttığından benim için biçilmiş kaftan.”
Her iki taraftaki yetkililer de altyapının genişletilmesinin olumlu etkilerini vurguluyor.
Bulgaristan Ulaştırma, Bilgi ve Haberleşme Bakanlığı’ndan SETimes‘a yapılan açıklamada, “Önümüzdeki son engel, faaliyete geçtikten sonra 2. Tuna Köprüsü’nü işletecek Bulgar-Romen ortak şirketinin kurulmasıdır.” denerek, Bulgaristan’ın müzakere heyeti üyelerini halihazırda seçmiş olduğu da belirtiliyor.
Bakanlığında açıklamasında, yeni köprünün yalnızca “Orta ve Doğu Avrupa arasındaki taşımacılık bağlantılarının iyileşmesine değil, bölgenin uzun vadedeki toplumsal ve ekonomik kalkınmasına da” katkıda bulunacağı belirtiliyor.
Bu ayın başlarında, iki ülke arasında Tuna Nehri’nin ortak bölümü üzerindeki nehir taşımacılığının sürdürülebilir gelişimi konulu bir mutabakat anlaşması imzalandı.
Bulgaristan Ulaştırma Bakanlığı’nın “Mutabakat anlaşması, Bulgaristan ve Romanya’nın Tuna boyunca daha iyi taşımacılık koşulları sağlamaya olan bağlılığının bir göstergesidir.” ifadesinin yer aldığı bildirisi şöyle devam ediyor: “İki ülkeyi, bu ortak hedefe ulaşma çabalarını birleştirmek için bir adım daha yakınlaştırmakta ve iç topraklardaki akarsu taşımacılığıyla ilgili faaliyetlerin uygulanmasını kolaylaştırmaktadır.”
Bakanlık, “Anlaşma ayrıca, Avrupa Komisyonu’na iki ülkenin daha derin bir işbirliği ve Tuna Stratejisi’nin hedeflerine ulaşmaya katkıda bulunma yönündeki iddiası hakkında bir işaret de gönderecektir.” diyor.
Tuna Stratejisi, bağlantısallık, çevre koruma ve bölgenin refahı ve yönetim sistemini iyileştirmeye önem vererek, Tuna boyunca bölgesel işbirliğini geliştirmeyi hedefleyen, 2010 yılında tamamlanmış bir AB eylem planıdır.
Romanya Ulaştırma Bakanlığı’ndan SETimes‘a yapılan açıklamada, anlaşmada Tuna’nın ortak bölümündeki nehir taşımacılığı şartlarını iyileştirme amaçlı ortak projelerin, 2020’ye kadar kısa vadeli, 2030’a kadar orta vadeli ve 2050’ye kadar uzun vadeli olmak üzere üç safhasının olması öngörülüyor.
Projeler, bakanlıklar arası bir komite tarafından ortaklaşa değerlendirilecek. Tuna, Avrupa’nın ana taşımacılık koridorları, yani koridor 7 boyunca ilerlediğinden, ortak çaba daha da büyük önem taşıyor.
Romanya ve Bulgaristan, 2007-2013 AB bütçesinden ayrılan Avrupa fonlarından nispeten küçük paylar aldı. Tahsis edilen yaklaşık 20 milyar avronun, Romanya sadece yüzde 10’unu çekebilirken, Bulgaristan AB’deki en düşük yararlanım oranıyla kendisine ayrılan 6,9 milyar avronun yaklaşık yüzde 19’undan yararlandı.
http://setimes.com