Uluslararası Anadil Günü Kutlamaları Çerçevesinde Kırcaali Kamu Tartışmasına Ev Sahipliği Yaptı

Balkanlardan Haberler
İçeriği Paylaş

“Avrupa Birliği sınırları içerisinde en büyük iki yerli halktan biri kültürel olarak yok olmak üzere!”

Garip bir rastlantı ya da bilinçli devlet siyaseti sonucunda her geçen yıl Bulgaristan’daki Türkler Anadilinde daha az eğitim alıyor, Anadilini anlıyor, Anadilinde düşünüyor ve bunun sonucu olarak da resmi dili iyi öğrenmede sorunlarla karşılaşıyor. Demokratikleşmenin başında 110 binden fazla Türk çocuğu Anadilinde eğitim görürken, şimdi bu rakam içler acısı 7 000’nin altına düşmüş bulunuyor. Tüm bu acı gerçekler Kuzey ve Doğu Bulgaristan Türkçe Öğretmenler Derneği Başkanı ve Şumen Episkop Konstantin Preslavski Üniversitesi Türk Dili Bilimi Araştırmaları ve Kültürlerarası İletişim Merkezi Öğretim Görevlisi Emine Halil’in sunmuş olduğu teknik raporda duyuruldu.
anadiliiiiiDSC08801
Kuzeydoğu Derneği ile birlikte bu tartışmaya ev sahipliğini Güney Bulgaristan Türkçe Öğretmenler Derneği Yaptı. Açılış konuşması Dernek Başkanı ve Plovdiv Paisii Hilendarski Üniversitesi Genel Dilbilim ve Bulgar Dili Tarihi Kürsüsü Öğretim Görevlisi Harun Bekir yaptı.
Daha sonra, sırasıyla belirtilen şekilde Anadili Dersinin günümüzdeki sorunlarının ciddiyeti aydınlatıldı: Anadili Dersi belediye okullarında okutulabilir, ama devlet okullarında okutulamaz; yabancı dilde ders verilebilir, ama Anadilinde verilemez; Anadili Dersi için mevcut Öğretim programı İlköğretimi kapsarken, Ortaöğretimdeki öğrenimi aslında belirsiz; Anadili Dersinin Eğitim Öğretim Planındaki yeri aykırı; Ders içeriği için Devlet Eğitim Öğretim Ölçütlere (DOİ) Yönetmeliği yok, oysa bu dersin Zorunlu seçmeli hazırlık (ZİP) olarak okutulabilmesi ve ders kitapların basılabilmesinin koşuludur; sınıf öğrenci doluluk sayısı ile öğretmen ders saati doldurma şartları, öğrencileri Eğitim Öğretim Planının A Başlığı altındaki dersleri okumasından mahrum bırakmıyor, ancak azınlıklara mensup öğrencileri Anadilini öğrenme hakkından mahrum ediyor; Anadili Dersi anlamı, açıklamalı olmak üzere bile tam olarak eksiksizce belirtilmemiş.
Kültür Evi salonuna sığmakta zorlanan katılımcılar arasında misafir olarak, HÖH Genel Başkanı ve 41. Millet Meclisi Eğitim, Bilim ile Çocuk, Gençlik ve Spor Sorunları Komisyonu üyesi Lütvi Mestan, milletvekili ve aynı Komisyona üye Hamdi Hamdi yer aldılar. Resmi konuklar arasında Türkiye Cumhuriyeti Büyükelçisi İsmail Aramaz, Plovdiv Başkonsolosu Şener Cebeci, milletvekilleri Kamen Kostadinov, Necmi Ali, Remzi Osman, Tuncay Naimov, Güner Serbest ve Yüksek İlam Şurası Başkanı Şabanali Ahmet vardı. Bölgenin belediye başkanları, siyasiler ve kamu temsilcileri de toplantıda hazır bulundular.
Tartışmaya katılanlar Anadili eğitimindeki sorunları tartıştılar. Bu alanda çalışan uzmanlar ve anadili öğretmenleri etkin olarak katıldılar.
Sekiz ilden 16 Kamu kuruluşunun altına imza attığı ve başta Cumhurbaşkanı Rosen Plevneliev olmak üzere devletin en önemli kurumlarına ve Avrupa Birliğine gönderilecek Bildirgede göze çarpan en çarpıcı olay, Anayasanın 36. Maddesinin 2. Bendinin doğrudan hükmü olmasına rağmen, yasal anlaşmazlıkların ve Anadili Dersi öğretimi konusunda güvensizliğin olduğu gerçeğidir.
Bildirge katılımcılar tarafından da kabul edildi. Ayrıca kamu kuruluşlarının ülke çapında bu Bildirgeyi yaymaya ve destek toplamaya hazırlandıkları anlaşıldı.
haber.bg

İçeriği Paylaş

Bir yanıt yazın

E-posta adresiniz yayınlanmayacak. Gerekli alanlar * ile işaretlenmişlerdir

Bu site, istenmeyenleri azaltmak için Akismet kullanıyor. Yorum verilerinizin nasıl işlendiği hakkında daha fazla bilgi edinin.