Bosna’da Hırvat işgali

Balkanlardan Haberler
İçeriği Paylaş

Bosna-Hersek’in Adriyatik Denizi’ndeki 24 kilometrelik sahil kenti Neum’da, Hırvatistan tarafından Dubrovnik kentini ülkenin geri kalan kısmına karayoluyla bağlamak için deniz üzerinden köprü projesi hazırlandı. Avrupa Birliği kredisi ile yapılması planlanan köprünün, Neum’a büyük gemilerin gelmesini engelleyeceği ve bosna-Hersek’i bir ”kara ülkesi”ne dönüştüreceği belirtildi.

bosna-Hersek İletişim ve Ulaştırma Bakanı Damir Haciç, konuyla ilgili yaptığı açıklamada, Hırvatistan Denizcilik, Ulaştırma ve Altyapı Bakanı Sinişa Haydaş Donçiç ile Neum’a inşa edilmesi planlanan köprü ile ilgili görüşmek üzere bu hafta içi Hırvatistan’a gideceğini söyledi.

Haciç, bosna-Hersek’in Hırvatistan’ın şu anda inşa etmesini planladığı köprü ile ilgili net tavrı olmadığını belirterek, yapılacak görüşmelerin ardından ülkesinin net bir tavır ortaya koyacağını kaydetti.

Hırvatistan Denizcilik, Ulaştırma ve Altyapı Bakanı Sinişa Haydaş Donçiç ise bosna-Hersek’in Hırvatistan toprakları arasında bulunan Neum şehrinde karayolu yapımına izin vermediği takdirde, deniz üzerinde söz konusu köprünün inşa edileceğini bildirdi.

Köprünün yapımı için son hazırlıkları başlatacaklarını ifade eden Donçiç, ”10 gün içerisinde Hırvatistan’ın diğer kentleriyle Dubrovnik’i bağlayacak yolun Neum koridoru ile mi yoksa finansörlüğünü AB’nin yapacağı köprü (Pelyeşats Köprüsü) ile mi bağlanacağı kesinleşecek” diye konuştu.

bosna-Hersek toprağından geçecek, ancak tel örgüyle çevrilmesi planlanan ve ”bosnalılara kapalı” olacak ”Neum Koridoru”nun Dubrovnik’in Hırvatistan’ın geri kalan kısmıyla bağlanması için diğer bir seçenek olduğunu belirten Donçiç, Avrupa Birliği’nin önceliğinin Neum koridorunun kullanılması yönünde bosna-Hersek’le anlaşılması olduğunu belirtti.

Neum’daki Hırvatlar karşı

bosna-Hersek topraklarında, 5,5 kilometre uzunluğunda, etrafı tel örgülerle çevrilmiş ve kameraların gözetiminde olacak olan ”Neum koridoru” konusunda bosna ile Hırvatistan arasında fikir birliği sağlanamadığı öğrenildi.

Neum’da yaşayan çoğunluğu Hırvat vatandaşlar, böyle bir projeye karşı olduklarını açıkladı.

Neum Belediye Başkanı Jivko Matuşko, ”koridor” fikrini korkunç bulduğunu ve bosna-Hersek’in denize kıyısı olan tek şehir konumundaki Neum konusunda sorumsuzca davrandığını iddia ettiği hükümeti suçladı.

bosnalı ve Hırvat siyasetçileri Neum’u korumaya ve bu sahil kentine zarar vermemeye davet eden Matuşko, “Tüm gücümüzle Neum içerisinde, onu iki parçaya bölecek bir koridor ve köprü inşa edilmesine karşı çıkıyoruz. İzole olmuş bir yer içerisinde yaşamak istemiyoruz. Bizim bölgemizin alışveriş malzemesi yapılmasını istemiyoruz” dedi.

Neum’da yaşayan halk ise hem Pelyeşats Köprüsü’nün hem de Neum Koridoru’nun bosna-Hersek’in tek sahil kenti Neum için felaket olacağını ileri sürdü.

bosna-Hersek’in işgali anlamına gelir”

Saraybosna Üniversitesi Deniz Bilimleri Bölümü Öğretim Üyesi İbrahim Buşatliya ise,  Pelyeşats Köprüsü’nün inşasının bosna-Hersek’in işgali anlamına geldiğini savundu.

”Bu yapı bizim karasularımız içinden geçecek, bizim iç denizimizin içinde bulunacak ve bizi açık denizlere bağlayan denizin üzerine kurulacak” diyen Prof. Dr. Buşatliya, şunları kaydetti:

”Bizim Neum’dan Korçula’ya uzanan koridordan geçip uluslararası sulara çıkma hakkımız var. Denize kıyısı olan her ülkenin, bu kıyı bir metre dahi olsa uluslararası suları kullanma hakkı vardır. Bizim 60 kilometreye yakın bir koridorumuz var. Bu koridor Neum Körfezi’nden başlıyor, Hvar ve Korçula adaları arasından geçip uluslararası sulara çıkıyor. Eğer biri bu noktaya köprü inşa etmek istiyorsa Hamburg’daki, Stuttgart’taki ya da her nerede isterlerse tahkim mahkemesine başvurmalıdır. Bu tarz sorunlar mahkemede çözülebilecek sorunlardır. Diğer taraftan bu aleni bir saldırıdır. Bu sular bizim sularımızdır. Hiç kimse başka birinin denizinde köprü inşa edemez. Bizi uluslararası sulara çıkaran bu koridor olmazsa açık denize nasıl ulaşırız?”

Politikacılara açık denize çıkma konusunun pazarlığının dahi yapılamayacağı uyarısında bulunan Buşatliya, ülkesindeki siyasetçilerin böyle bir inşaata izin vermeleri halinde uluslararası hukuku çiğneyeceklerini kaydetti.

Neum’a deniz üzerinde yapılması planlanan köprünün, 2347 metre uzunluğunda, 15 metre genişliğinde ve 55 metre yüksekliğinde olması planlanıyor. Köprünün yapımının 3 yıl sürmesi ve yaklaşık 200 milyon avroya mal olması planlanıyor. Ancak bosnalı ve Hırvat yetkililer, karadan yapılması planlanan ”Neum koridoru” konusunda anlaşmaları halinde bu koridorun yapımı 1,5 yıl sürecek ve 50 milyon avroya mal olacak.

Hırvatistan’ın Metkoviç, Split, başkent Zagreb veya diğer yerlerinden gelen ziyaretçiler, Dubrovnik’e gitmeleri için Neum’da bosna-Hersek sınır kapısından içeri giriyor, daha sonra yeniden Hırvatistan topraklarına geçiyor. Köprü ya da koridor yapılması halinde Dubrovnik’e geçiş için bosna-Hersek sınır kapısından geçişe gerek kalmayacak.

Dünya Bülteni


İçeriği Paylaş

Bir yanıt yazın

E-posta adresiniz yayınlanmayacak. Gerekli alanlar * ile işaretlenmişlerdir

Bu site, istenmeyenleri azaltmak için Akismet kullanıyor. Yorum verilerinizin nasıl işlendiği hakkında daha fazla bilgi edinin.