Avrupa Kırsal Bölgeleri Kalkındırma Programının finansmanından en başarılı şekilde yararlanan ve orada yaşayan insanların hayatını değiştiren Bulgaristan köyü hangisidir?
Bu sorunun cevabı bir ay sonra belli olacak. O zaman juri, aday köyler arasından en başarılı köyü seçecek. 15 Ekim tarihine kadar aday köylerin muhtarları İnternet üzerinden sitede kayıdını yapabilecektir(euroselo.bg/ )“Avrupa köyü-Bulgaristanın kalbi” kampanyasının amacı, Kırsal Bölgeleri Kalkındırma Programını popülarize etmek ve küçük köylerin büyük finansal kaynaklardan yararlanmasını teşvik etmektir. Bu kampanya sayesinde Avrupa, Bulgaristan köylerine değişimleri ve kalkınmaları için meydan okuyor, çünkü Bulgaristan’ın asıl kalbi köylerdir .
Bulgaristan’ın “2012 Avrupa köyü” yarışması özel bir İnternet sitesi üzerinden düzenleniyor. İlginç buldukları ve analatabileceklerini duşundükleri şeyleri köy muhtarları başvurup köy hakkında, Kırsal Bölgeleri Kalkındırma Programı çerçevesinde kazandıkları veya hayata geçirdikleri projeleri anlatabilirler. 2013 yılına kadar dönemi kapsayan Programın değeri 3 milyar 200 milyon avrodur. Karşılıksız yardım, projeye göre, yüzde 50 ile yüzde 100 arasında değişiyor. Amaç, hayat şartlarının iyileştirilmesi, köyün ekonomik açıdan canlanması, Bulgaristan köylerinin sosyal altyapısının iyileştirilmesi, köyde istihdam sağlayan, girişimci şirket ve kişilere yardım etmektir. Aynı zamanda kampanya, köylerde, kanalizasyon, su şebekesi, İnternet bağlantısı gibi gerekli altyapıyı kurmak veya iyileştirmek, köydeki okumaevi ve okullara tekrar hayat vermeyi amaçlıyor. Sitede, aday köylülerin görüşlerini içeren anket de yayınlanacak.
Ekim ayının sonunda uzman kişilerden oluşturulan juri, aday köylerin başarılarını masaya yatıracak ve en başarılı köyü seçecektir. Yarışmanın galibi olan köyün muhtarı, yeni fikirleri paylaşmak, Avrupa fon kaynaklarını en başarılı şekilde nasıl kullanabileceğine dair tecrübe kazanmak amacıyla bir Avrupa Birliği ülkesine konuk olacaktır.
Projenin yöneticisi ve yarışmanın organizatörü Eva Lazarova, kampanyaya “Avrupa köyü-Bulgaristanın kalbi” isminin verilmesine dair nedenleri şöyle açıklıyor.:
”Avrupa köyünün ismi, birkaç sembol ve anlamı biraraya getiriyor. İlk nedene gelince: Bulgaristan’daki köyler, maalesef son 23 yıldır sözüm ona “geçişin” en büyük kurbanı oldu.
Bulgaristan’ın Avrupa Birliğine 5 yıl önce girmesiyle birlikte birşeylerin değişeceği umutları doğdu. Burada önemli olan önümüzdeki yıllarda sadece Sofya ve büyük şehirler değil, Bulgaristan’ın köyleri de Avrupai görünümüne sahip olmasıdır. Avrupa kaynakları onlar için bir şanstır. Hepimiz iki kardeşin masalını biliyoruz. Yolda kalan at arabasını çıkarmak için iki kardeş “nevolyata”-ızdırabı çağırmışlar. Ama kimse gelmeyince, kolları sıvamışlar ve at arabasını çamurdan tek başına çıkarmışlar. Aynı şekilde de Bulgaristan köylüleri de, kollarını sıvayıp Avrupa kaynaklarıyla yaşadıkları köylerini değiştirme zamanın gelip çattığını anlamaları gerekiyor. Bulgaristan’ın “2012 Avrupa köyü” yarışmasının rölü de işte burada gizli. Olumlu, güzel örnekleri tanıtmak, popülarize etmektir.”
Türkçesi: Şevkiye Çakır