Bulgaristan’da zamanın komünist lideri Todor Jivkov’un temelini attığı metro istasyonunun açılışını Avrupa Komisyonu Başkanı Jose Manuel Barosso yaptı. Sofya’da inşaatına 1981 yılında başlanılan istasyon, daha sonra durdurulmuştu. Avrupa Birliği’nin inşaatını finanse ettiği istasyon, 30 yıl sonra tamamlanarak Avrupa Birliği adı ile hizmete açıldı.
Zamanında ordudaki inşaat bölümü tarafından ücretsiz el emeği ile yapılan istasyon, aynı zamanda nükleer saldırılara karşı sığınak görevi amacı ile de yapılmıştı. 2008 yılında başlanan ikinci hattın inşaatının 3,8 kilometrelik kısmı ise Doğuş Holding tarafından gerçekleştirilmişti.
Açılış törenine Cumhurbaşkanı Rosen Plevneliev, Sofya Belediye Başkanı Yordanka Fandıkova’nın yanında Doğuş Holding Yönetim Kurulu Başkanı Gönül Talu da katıldı. Yaklaşık 800 milyon Euro’ya mal olan projenin 486 milyon Euro’su AB’den karşılanıyor.
İkinci metro hattının resmi açılış törenine katılan Barosso, Avrupa Birliği durağındaki birliği sembolize eden metal anıtının açılışını da yaptı.
Metro genişletme projesinin tüm ulaşımların entegre edilmesine çok güzel bir örnek olduğunu aktaran Barosso, bugünün Sofya ve Bulgaristan için büyük bir gün olduğunu söyledi. Projenin yüzde 50’sini AB tarafından finanse edildiğini belirten Barosso, “Bir istasyonun adını Avrupa Birliği koyduğunuz için teşekkür ederim. Bu ülkenin ve AB ile omuz omuza olduğunu gösteriyor.” dedi.
Yeni 11 kilometrelik hat, başkentin merkezinden geçtiği için özel Tünel Delme Makinası (TDM) kullanıldı. Bu sayede Roma döneminden kalan antik eserlerin de muhafazası sağlandı. Sofya metrosu, Avrupa’da eşi benzeri olmayan arkeoloji sergisiyle de dikkatleri çekiyor. Neolit ve antik çağa ait olan el sanatlarını görmek isteyenler, şeffaf vitrinler sayesinde bunu yapabilecek.
Serdika şehrin kalıntıları, Serdika durağında inen veya alt geçitten geçen herkes tarafından görülebilecek. 12 cam vitrini ile sarılı olan arkeolojik kalıntıların arasında 2 bin yıllık ahşap direk, 2 yüzyıla ait şehir harita rölyefi, yine 2. asra ait erkek büstü, Heros şekli ile heykel bulunuyor. Serdika şehrinin su tesisatı onarımını anlatan Latince yazılı olan bir kolon da dikkat çekiyor.
Metroda yapılan arkeolojik kazılar için 6 milyon leva harcandı. Proje ise şehrin tarihini tamamıyla muhafaza edebilmek için 5 kez değiştirildi.
Metro istasyonlarının üstünde ve asfalt yolun altondaki ara katta yer alan arkeolojik bölümde, gelecek yıl sonuna kadar çalışmaların bitirilmesi planlanıyor.
Yapılan yeni hatla birlikte Sofya’nın kenar semtlerden merkezine 12 dakikada ulaşılabiliyor. Yeni güzergahla birlikte Sofya’daki metro uzunluğu toplam 31 kilometreye ulaştı. Yolcu sayısının ise 180 bin’den 320 bin’e çıkması bekleniyor. Metro’nun Sofya’ya 40 milyon Euro doğrudan ve dolaylı yoldan ekonomik katkısı bulunduğu belirtiliyor. AB fonları sayesinde 12 yeni metro tren aracı da satın alındı. Kasım ayına kadar 6 tane daha başkente getirilmesi planlanıyor. Açılış vesilesiyle Sofyalılar metroya bir gün için ücretsiz gezme fırsatı buldu.
CİHAN